header

Historie

Van Kaans naar Onderwijsmonitor Limburg

Het programma Kaans, dat bij aanvang nog Sjoans heette, was een langlopend onderzoeksprogramma waarin het onderwijs in (Zuid-) Limburg werd gemonitord. In dit programma werden gegevens verzameld over de achtergrond van leerlingen, de inzet in het onderwijsproces en de ontwikkeling die leerlingen doormaken van de kleuterschool tot het einde van de middelbare school. Deze gegevensverzameling resulteerde in feedback voor scholen en besturen over schoolprestaties en de ontwikkeling hiervan. Hiermee konden besturen en scholen hun beleid bijstellen en effecten van onderwijsbeleid en methodes meten en evalueren. De projecten Balaans in het PO en Inventaar in het VO maakten deel uit van dit overkoepelende programma.

Het uitgangspunt van de Educatieve Agenda Limburg is om zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande activiteiten en instrumenten. Daarom is Kaans geïntegreerd in de Educatieve Agenda Limburg onder de naam Onderwijsmonitor Limburg. Hierdoor kunnen de activiteiten van het vroegere Kaans worden gecontinueerd en nog dichter bij de schoolpraktijk worden gebracht.