Op 12 en 13 maart 2018 vond in Roermond het VELON congres voor Lerarenopleiders plaats. Het congres werd georganiseerd vanuit de Educatieve Agenda Lim…
Professionaliseren in regionale leercentra De samenleving verandert volop. Dat raakt ook de school en de leraar. Als onderwijsprofessional moet hij ku…
Verschillen in schoolprestaties tussen leerlingen uit lagere en leerlingen uit hogere sociale milieus zijn zeer sterk. Ondanks veel beleismatige aanda…
De combinatie van dialect spreken, achterstandssituatie en gebrek aan stimulering thuis om te gaan lezen kan ervoor zorgen dat laaggeletterdheid in Li…
Waarom samenwerking tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk Het debat over de aansluiting tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk kent e…
Tijdens overleggen van de samenwerkingsverbanden PO en VO is er al vaak gesproken over de aansluiting PO-VO. Ook vanuit het werkveld komt vaak de klac…
De afgelopen decennia is er veel aandacht geweest in onderzoek en beleid voor de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden in het onderwijs, die gemete…
De Universiteit Maastricht werkt samen met de Universiteit Twente aan het MATCH-project: een onderzoek naar differentiatie bij rekenen op de basisscho…
Een kleine 3 procent van de vwo-ers heeft examen Spaans. Gemiddeld scoren Limburgse leerlingen hier beter op dan landelijk.
Vmbo bb heeft maatschappijleer en wiskunde. De rest van het vmbo dans of drama (alleen gl en tl) en biologie. Havo heeft maatschappijwetenschappen en …