Verwachtingen van leerlingen vormen een belangrijk onderdeel voor een positieve ontwikkeling van jongeren1. Te lage verwachtingen kunnen gepaard gaan …
Om goed te kunnen leren hebben jongeren meer nodig dan alleen kennis. Vanuit de literatuur en onderwijspraktijk wordt steeds vaker de relevantie van n…
Om goed te kunnen leren hebben jongeren meer nodig dan alleen kennis. Vanuit de literatuur en onderwijspraktijk wordt steeds vaker de relevantie van n…
In november 2021 is er een factsheet gepresenteerd over de sociale relaties van leerlingen met hun leraren. In deze factsheet zagen we dat er een dali…
In november 2021 is een eerste factsheet gepubliceerd over de sociale relaties van middelbare scholieren met hun klasgenoten. In deze factsheet zagen …
Dorien is programmamanager van SOOOOL: ”Samen Ontdekkend, Onderzoekend, Ontwerpend en Ondernemend leren”. In 2018 is zij met een groep van 9 mensen ge…
Sinds 2018 voert de Provincie Limburg de Sociale Agenda Limburg 2025 (SAL 2025) uit. Vanuit de Academische Werkplaats Publieke Gezondheid wordt samen …
Hoewel Nederland hoog scoort op leesvaardigheid, zijn Nederlanders de afgelopen jaren steeds minder gaan lezen. Omdat (begrijpend) lezen een van de ba…
Wat is formatief handelen? Kenmerkend voor formatief handelen is dat het een doelbewuste en geplande activiteit is, gericht op het verzamelen van be…
De rol van niet-cognitieve vaardigheden in het onderwijs Om goed te kunnen leren hebben jongeren meer nodig dan alleen kennis. Vanuit de literatuur e…