Sinds 2018 voert de Provincie Limburg de Sociale Agenda Limburg 2025 (SAL 2025) uit. Vanuit de Academische Werkplaats Publieke Gezondheid wordt samen …
Hoewel Nederland hoog scoort op leesvaardigheid, zijn Nederlanders de afgelopen jaren steeds minder gaan lezen. Omdat (begrijpend) lezen een van de ba…
Wat is formatief handelen? Kenmerkend voor formatief handelen is dat het een doelbewuste en geplande activiteit is, gericht op het verzamelen van be…
De rol van niet-cognitieve vaardigheden in het onderwijs Om goed te kunnen leren hebben jongeren meer nodig dan alleen kennis. Vanuit de literatuur e…
Op woensdag 11 mei werd de Marktplaatsbijeenkomst ‘NPO? Naar Prachtig Onderwijs!’ door de Onderwijswerkplaats Limburg georganiseerd. Tijdens deze bije…
Vindingrijkheid, nieuwsgierigheid, kritisch denken en probleemoplossend vermogen
Internationaal vergelijkend onderzoek (PIRLS) laat zien dat de leesvaardigheid van Nederlandse basisscholieren relatief hoog is in vergelijking met an…
Op woensdag 9 maart werd de Marktplaatsbijeenkomst ‘Gelijke kansen door soepele overgangen’ door De Onderwijswerkplaats Limburg georganiseerd. Mélanie…
Verwachtingen van leerlingen vormen een belangrijk onderdeel voor een positieve ontwikkeling van jongeren. Te lage verwachtingen kunnen gepaard gaan m…