Creativiteit en Nieuwsgierigheid

Jan van de Ven, Leerkracht basisonderwijs | 17 November 2015


Het thema Creativiteit en Nieuwsgierigheid


Creativiteit en Nieuwsgierigheid zal zich niet moeten beperken tot de leerlingen. Ook bij leerkrachten zelf is hier nog een wereld te winnen! In het onderwijs zien we vaak 'De Koning in eigen klas', waarbij de deur van het klaslokaal vaak gesloten blijft. Dit terwijl er achter die gesloten deur fantastische dingen gebeuren. Het onderwijs is nu echter vaak niet ingericht in het delen van deze parels.

In het jaar 2014-2015 heb ik met het project Open Podium mogen deelnemen aan Onderwijspioniers. Een landelijk platform waar leerkrachten met innovatieve onderwijsideeën die de kwaliteit van het onderwijs van onderop kunnen verbeteren gefaciliteerd worden om dit idee ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Hier is intensieve begeleiding, intervisie en budget mee gemoeid. Van de 45 ideeën in 2014-2015 werd het Open Podium beloond met een mooie tweede plek.

Het Open Podium is een platform van, voor en door leerkrachten waar een aantal keer per jaar de parels uit ons onderwijs worden gepitcht. Het vindt op school plaats voorafgaand aan een plenaire vergadering, waar in 20 minuten 2x een presentatie wordt gegeven. Twee leerkrachten pitchen hun parel (5 minuten) en gaan daarna in een korte procesgerichte feedbackronde met de toehoorders in gesprek, dit om het balletje van het spreken en denken over onderwijs aan het rollen te brengen. Op mijn school werd het een breed gedragen succes en momenteel ben ik als projectleider verantwoordelijk voor het uitrollen van dit idee in de gehele onderwijsstichting; eerst op iedere school afzonderlijk en uiteindelijk met het doel van een Open Podium op stichtingsniveau. Met het Open Podium enthousiasmeer en inspireer je onderwijs van binnenuit en van onderop. Door dit teamleren maak je een slag in professionalisering, ontschot je de organisatie en borg je extern opgedane kennis in je organisatie!

Website Onderwijspioniers

Curriculum
delen:  
Loading Conversation