Eveline Kersten (Fontys Hogeschool) | 07 August 2015
Vaak hoor je het verhaal dat leraar zijn een soort roeping is. In de film ‘Leraar, je bent het al’, verwoorden talenten van een lerarenopleiding dit heel mooi. Vaak geven studenten aan dat ze altijd al wel het onderwijs in wilden, maar toch die keuze niet durfde te maken. Vaak pas later in het leven geven mensen aan toch graag het onderwijs in te willen. De kwaliteit van onderwijs wordt bepaald door de leraar voor de klas. Juist zij kunnen het talent van de leerling ontdekken.
Leraren zijn de sleutel in kwaliteit van onderwijs. Dat betekent dat je het gesprek om het onderwijs in te stappen, eerder aan moet gaan, al op de middelbare school. En vaak blijken niet alleen huidige leraren een belangrijke voorspeller van onderwijstalent. Leerlingen weten ook haarfijn wie in hun klas talent heeft voor onderwijs. Ze zien dat en ervaren dat ook.
Voor Ranking The Class vullen leerlingen voor elkaar, via een digitale vragenlijst, vragen in over leraarscompetenties. In de test zitten vragen als “wie geeft er regelmatig bijles?”, “wie heeft de looks van een leraar?”, “wie krijg je nooit kwaad?” en “wie kan iets moeilijks op een makkelijke manier uitleggen?”. Door het invullen van de test denken leerlingen onbewust na over het leraarschap, en plakken de eigenschappen op zichzelf of medeleerlingen. De eindscores worden vervolgens in luchtige setting besproken tijdens een les van de loopbaanbegeleiding.
Inmiddels heeft de lesmethode in 44 klassen op middelbare scholen in Limburg succesvol gedraaid. Op de website van het project staat meer informatie. Alle materialen (stickers, brochures en flyers) zijn te gebruiken voor alle scholen. Ook het invullen van de test kan voor elke school openbaar gezet worden via de website. Scholen kunnen dus zelfstandig het programma uitvoeren.
Ook op Youtube staat een filmpje over de werking van de methode.
Meer informatie via e.kersten@fontys.nl.