Deel 2 – Sociale contacten
Deel 1 - Inleiding
Vorig jaar is in opdracht van de Provincie Limburg onderzoek gedaan naar de behoefte voor tweetalig vmbo Nederlands-Duits. Dit met het oog op de eureg…
De Universiteit van Maastricht heeft een onderzoek uitgevoerd naar creatief denken onder groep 8 leerlingen. Dit onderzoek is uitgevoerd op 13 basissc…
Eerste kennisdelingssessie Formatief Evalueren In januari 2020 is Lars Goertzen, basisschoolleerkracht in Zuid-Limburg, in samenwerking met Maastrich…
In dit artikel analyseren we de relatie tussen sociaal-emotionele vaardigheden en voortijdig schoolverlaten (VSV). In eerdere analyses hebben we bekek…
Er wordt vaak gedacht dat onderwijsprestaties op de basisschool van jongens en meisjes sterk verschillen. Jongens zouden beter zijn in rekenen en meis…
In dit korte artikel analyseren we hoe bepaalde sociaal-emotionele vaardigheden zich ontwikkelen voor leerlingen in het PO en VO in Limburg, en hoe de…
In dit korte artikel kijken we naar verschillen in persoonlijkheidskenmerken, tussen groepen en door de schoolloopbaan heen. Van persoonlijkheidskenme…
De laatste tijd is er veel aandacht voor nieuwe vaardigheden die aan belang toe zouden nemen: “Soft skills”, “21-eeuwse vaardigheden” “niet-cognitieve…