Trudie Schils (Universiteit Maastricht) | 29 January 2020
In januari 2020 is Lars Goertzen, basisschoolleerkracht in Zuid-Limburg, in samenwerking met Maastricht University, begonnen aan een promotieonderzoek naar formatief evalueren in het basisonderwijs . Hij doet onderzoek naar co-creatie tussen leerkrachten en onderzoekers als conditie voor een duurzame implementatie van formatief evalueren in de dagelijkse lespraktijk. Binnen een professionele leergemeenschap werken de deelnemende leerkrachten van schoolbestuur Movare samen aan het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van formatieve lesactiviteiten. Hiervoor worden maandelijkse kennisdelingssessies georganiseerd waarbij “van en met elkaar leren” centraal staat.
Op 27 januari vond de eerste kennisdelingssessie plaats op basisschool Op gen Hei in Landgraaf. Mooi om te zien hoe gepassioneerd de leerkrachten zich inzetten voor beter onderwijs. "Van en met elkaar leren" op en top. Hieronder de te gekke visual die Patrick bruininks tijdens de sessie gemaakt heeft. De komende tijd gaan de leerkrachten aan de slag met een stuk zelfonderzoek m.b.v. de FE zelfscan van SLO. De verkenning van formatieve elementen in het eigen didactisch repertoire vormt het uitgangspunt voor onze tweede bijeenkomst volgende maand.