Trudie Schils, Vera Ronda en Lynn van Vugt, Universiteit Maastricht | 30 June 2023
Verwachtingen van leerlingen vormen een belangrijk onderdeel voor een positieve ontwikkeling van jongeren1. Te lage verwachtingen kunnen gepaard gaan met lage motivatie of onzekerheid over het eigen kunnen. Te hoge verwachtingen kunnen gepaard gaan met overschatting van het eigen kunnen en teleurstelling of frustratie als de resultaten uitblijven2. Verwachtingen van leerlingen hangen daarmee ook samen met self efficacy, ofwel zelfeffectiviteit3,4. Zelfeffectiviteit wordt omschreven als het gevoel een specifiek doel te kunnen bereiken of een specifieke taak te kunnen voltooien5. Verwachtingen die leerlingen hebben over hun eigen kunnen of hun eigen toekomst worden daarbij ook beïnvloed door verwachtingen die anderen, bijvoorbeeld ouders of een leraar van hen hebben. Daar komen we bij de aanbevelingen achterin deze factsheet nog op terug. Ook komen we in een latere factsheet nog terug op verwachtingen van ouders.
We verzamelen sinds 2014 in de OnderwijsMonitor Limburg bij leerlingen in leerjaar 3 van het voortgezet onderwijs informatie over hun verwachtingen ten aanzien van het behalen van hun diploma. In een vorige factsheet naar verwachtingen van middelbare scholieren lieten we zien dat de verwachtingen van leerlingen over het te behalen diploma in 2020 (en 2018) lager waren dan in 2014-2016. Een belangrijke vraag is hoe het nu met de verwachtingen van de leerlingen is. In deze factsheet komen we met een update van de cijfers, op basis van de dataverzameling in 2022 onder leerlingen in het derde leerjaar van Limburgse middelbare scholen.
Klik hier voor de pfd van deze factsheet
We bekijken achtereenvolgens:
Als uw school/bestuur heeft deelgenomen, kunt u ook cijfers voor uw eigen school/bestuur inzien in de digitale terugkoppeling, via deze link. Hiervoor is de inlogcode nodig die bestuurders en schoolleiders van deelnemende scholen hebben ontvangen.
Tabel 1 geeft een beeld van de verdeling van de verschillende groepen leerlingen die in de data zijn vertegenwoordigd en genoemd worden in deze factsheet.
We hebben leerlingen de vraag voorgelegd of ze denken dat ze hun huidige opleiding gaan afmaken. Ze konden daarop antwoorden geven variërend van (1) gebeurt zeker niet tot (5) gebeurt zeker wel. Om de interpretatie makkelijker te maken, hebben we de antwoorden omgezet in een kans van 0-1.
Figuur 1 laat de resultaten zien voor de verschillende jaren tussen 2014 en 2022. Over het algemeen zijn de verwachtingen van leerlingen over het behalen van hun diploma goed: de kans is gemiddeld 0.82. De verschillen over de jaren zijn klein, maar wel significant. In 2014 en 2016 zijn de verwachtingen het hoogst en in 2018 zijn ze wat lager. In 2020 zijn ze het laagst, met name voor de zomervakantie (net na de eerste lockdown). In 2020 na de zomervakantie zijn ze weer op het niveau van 2018, net als de verwachtingen in 2022.
Dit zijn gemiddelden over alle leerlingen en op de volgende pagina’s gaan we dieper in op mogelijke verschillen tussen groepen leerlingen.
Figuur 1: Diplomaverwachtingen van middelbare scholieren naar jaar, 2014-2022
Leeswijzer: De diamanten tonen de afwijking van het gemiddelde over alle leerlingen en alle jaren. De lijnen rondom de diamanten tonen de 95%-betrouwbaarheidsintervallen. Langere lijnen duiden op meer spreiding rond het gemiddelde, bijvoorbeeld omdat leerlingen uiteenlopende antwoorden hebben gegeven of omdat het om een kleine groep gaat. Om te weten of een verschil significant is kunt u kijken of de lijnen overlappen. Indien dit het geval is, is het verschil niet significant. Bij de berekening van het gemiddelde wordt gecontroleerd voor onderwijstype, geslacht, leeftijd, opleiding ouders, en regio.
Figuur 2 laat de verschillen zien in de trends tussen leerlingen op verschillende onderwijstypen. Verwachtingen zijn doorgaans het hoogst onder leerlingen op het vmbo gl/tl en het laagst onder die op het vmbo bl/kl. Ook de trends verschillen tussen de onderwijstypen (zie ook factsheet 2022-001).
Figuur 2: Diplomaverwachtingen van middelbare scholieren naar onderwijstype en jaar, 2014-2022
Leeswijzer: De diamanten tonen de afwijking van het gemiddelde over alle leerlingen en alle jaren. De lijnen rondom de diamanten tonen de 95%-betrouwbaarheidsintervallen. Langere lijnen duiden op meer spreiding rond het gemiddelde, bijvoorbeeld omdat leerlingen uiteenlopende antwoorden hebben gegeven of omdat het om een kleine groep gaat. Om te weten of een verschil significant is kunt u kijken of de lijnen overlappen. Indien dit het geval is, is het verschil niet significant. Bij de berekening van het gemiddelde wordt gecontroleerd voor onderwijstype, geslacht, leeftijd, opleiding ouders, en regio.
Figuur 3 laat de verwachtingen zien afzonderlijk voor jongens en meisjes. Gemiddeld genomen hebben meisjes iets hogere verwachtingen dan jongens. De trends laten ook wat verschillen zien. Bij jongens zien we eigenlijk sinds 2014 een dalende trend waarna het patroon relatief stabiel is. Bij meisjes zien we eerst een toename van verwachtingen tussen 2014 en 2016 waarna de daling inzet. De verwachtingen van meisjes zijn sinds september 2020 hoger dan in 2020 voor de zomer (net niet betekenisvol verschillend) en vergelijkbaar met die van 2018.
Als we binnen de onderwijstypen naar verschillen tussen jongens en meisjes kijken (figuur niet getoond), zien we het volgende:
Figuur 3: Diplomaverwachtingen van middelbare scholieren naar geslacht en jaar, 2014-2022
Leeswijzer: De diamanten tonen de afwijking van het gemiddelde over alle leerlingen en alle jaren. De lijnen rondom de diamanten tonen de 95%-betrouwbaarheidsintervallen. Langere lijnen duiden op meer spreiding rond het gemiddelde, bijvoorbeeld omdat leerlingen uiteenlopende antwoorden hebben gegeven of omdat het om een kleine groep gaat. Om te weten of een verschil significant is kunt u kijken of de lijnen overlappen. Indien dit het geval is, is het verschil niet significant. Bij de berekening van het gemiddelde wordt gecontroleerd voor onderwijstype, geslacht, leeftijd, opleiding ouders, en regio.
Figuur 4 laat de verwachtingen zien uitgesplitst naar opleiding van de ouders. Gemiddeld genomen hebben leerlingen met (lager dan) mbo-opgeleide ouders de laagste verwachtingen en die met wo-opgeleide ouders de hoogste. Als we dat naar onderwijstype bekijken (figuur niet getoond) zien we wel verschillen:
De trend in verwachtingen tussen 2014-2022 is nagenoeg gelijk voor leerlingen met mbo- en hbo-opgeleide ouders, waarbij er een daling is in verwachtingen tussen 2016 en 2018, een opleving na de zomer van 2020 waarna verwachtingen in 2022 stabiel blijven op dat niveau. Bij leerlingen met wo-opgeleide ouders zien we een veel stabieler patroon over de jaren.
Figuur 4: Diplomaverwachtingen van middelbare scholieren naar opleiding ouders en jaar, 2014-2022
Leeswijzer: De diamanten tonen de afwijking van het gemiddelde over alle leerlingen en alle jaren. De lijnen rondom de diamanten tonen de 95%-betrouwbaarheidsintervallen. Langere lijnen duiden op meer spreiding rond het gemiddelde, bijvoorbeeld omdat leerlingen uiteenlopende antwoorden hebben gegeven of omdat het om een kleine groep gaat. Om te weten of een verschil significant is kunt u kijken of de lijnen overlappen. Indien dit het geval is, is het verschil niet significant. Bij de berekening van het gemiddelde wordt gecontroleerd voor onderwijstype, geslacht, leeftijd, opleiding ouders, en regio.
Figuur 5 laat de verwachtingen van middelbare scholieren over het behalen van hun diploma zien naar regio. De trends verschillen tussen de regio’s:
Figuur 5: Diplomaverwachtingen van middelbare scholieren naar regio en jaar, 2014-2022
Leeswijzer: De diamanten tonen de afwijking van het gemiddelde over alle leerlingen en alle jaren. De lijnen rondom de diamanten tonen de 95%-betrouwbaarheidsintervallen. Langere lijnen duiden op meer spreiding rond het gemiddelde, bijvoorbeeld omdat leerlingen uiteenlopende antwoorden hebben gegeven of omdat het om een kleine groep gaat. Om te weten of een verschil significant is kunt u kijken of de lijnen overlappen. Indien dit het geval is, is het verschil niet significant. Bij de berekening van het gemiddelde wordt gecontroleerd voor onderwijstype, geslacht, leeftijd, opleiding ouders, en regio.
Wat kunt u op school doen rondom verwachtingen van leerlingen?
1. Daamen & Ince (2014) - www.nji.nl/sites/default/files/2021-07/Wat-werkt-bij-het-bevorderen-van-een-positieve-ontwikkeling-van-jeugdigen.pdf.
2. Könings (2016) - www.schooleducationgateway.eu/nl/pub/viewpoints/experts/will_i_be_happy_managing_stud.htm.
3. Ros (2020) - https://didactiefonline.nl/artikel/geloof-in-eigen-kunnen.
4. Huang, C. (2016). Achievement goals and self-efficacy. A meta-analysis. Educational Research Review, 19.
5. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral change. Psychological review, 84(2), 191-215
6. Könings (2016) - www.schooleducationgateway.eu/nl/pub/viewpoints/experts/will_i_be_happy_managing_stud.htm.
7. Daamen & Ince (2014) - www.nji.nl/sites/default/files/2021-07/Wat-werkt-bij-het-bevorderen-van-een-positieve-ontwikkeling-van-jeugdigen.pdf.
8. https://www.onderwijskennis.nl/kennisbank/leidraad-onderwijs-vanuit-hoge-verwachtingen.