Ron Diris (Universiteit Maastricht) | 02 December 2019
Ontwikkelingen in zelfbeeld
We analyseren nu de ontwikkeling van sociaal en academisch zelfbeeld tussen groep 8 en VO3 voor de leerlingen in de OML, en hoe deze mogelijk verschilt tussen groepen. We splitsen de cijfers allereerst uit naar leerniveau op VO3. Figuur 2 laat zien dat het academische zelfbeeld vooral daalt voor leerlingen op hogere leerniveaus. Hierin speelt zeer waarschijnlijk de invloed van de directe klasgenoten een belangrijke rol. Aan het eind van het PO hebben de leerlingen die naar het vwo gaan nog een veel hoger zelfbeeld, aangezien ze daar nog met leerlingen van elk (toekomstig) niveau samen zitten, maar dit daalt sterk als ze bij andere leerlingen met hoge leerprestaties in de klas terecht komen. Overigens is het academische zelfbeeld in VO3 van leerlingen op het vwo nog steeds hoger dan van leerlingen op lagere leerniveaus. Alleen is het verschil veel kleiner geworden (er is nog iets minder dan de helft over van het oorspronkelijke verschil in groep 8).
Verder is het opvallend dat het zelfbeeld van de leerlingen binnen elk leerniveau daalt. De verkleining van het verschil in academisch zelfbeeld tussen de leerniveaus komt dus niet omdat vmbo-leerlingen een beter zelfbeeld krijgen, maar omdat hun zelfbeeld minder afneemt dan bij havo en vwo-leerlingen. Overigens is er binnen de gehele groep aan leerlingen wel de nodige variatie in de ontwikkeling van het academische zelfbeeld. Voor ongeveer een derde van de leerlingen neemt het academische zelfbeeld toe tussen groep 8 en VO3.
Het sociale zelfbeeld verandert een stuk minder sterk tussen groep 8 en VO3. We zien een relatief sterkere verandering voor vmbo-gt leerlingen. Overigens hebben vwo-leerlingen een hoger sociaal zelfbeeld dan leerlingen van andere leerniveaus op VO3. Dit verschil zien we al ontstaan in het PO, en blijft redelijk constant in de onderbouw van het VO.
We zien dus duidelijke verschillen in de ontwikkeling van zelfbeeld naar leerniveau, die een logisch gevolg zijn van de verschillende groepering van leerlingen in het VO. Zien we dergelijke verschillen ook als we uitsplitsen naar andere eigenschappen van de leerlingen? We kijken hiervoor naar geslacht en regio.
Figuur 3 laat verschillen zien naar geslacht. We zien wederom het sterkste verschil optreden in academisch zelfbeeld. Voor meisjes is er een veel sterkere daling dan voor jongens (die wel ook een afname laten zien). Het is belangrijk om te benadrukken dat het hier gaat om ontwikkelingen, dus om het verschil tussen VO3 en groep 8. Als we puur kijken naar het gemiddelde niveau van het academisch zelfbeeld in VO3, dan is dit nog steeds (iets) hoger voor meisjes dan voor jongens. Dit verschil was dus nog veel groter in groep 8.
Voor het sociaal zelfbeeld zien we ook een sterkere afname voor meisjes, maar het verschil is hier kleiner. Het sociaal zelfbeeld voor meisjes lag in groep 8 al iets lager dan voor jongens, en dat verschil neemt toe.
Tot slot kijken we of er verschillen zijn in de ontwikkeling van zelfbeeld naar regio. We hebben eerder laten zien dat de regio-verschillen in groep 8 vrij klein zijn, in Figuur 1. Figuur 4 laat zien dat ook de verschillen in ontwikkeling beperkt zijn. In Parkstad Limburg (PL) zijn de afnames in zelfbeeld iets zwakker dan in de andere regio’s. De kleine achterstand die er was in groep 8 (zie Figuur 1) is dus ‘weggewerkt’, en in VO3 scoort de regio op beide concepten gemiddeld. We zagen eenzelfde beeld voor persoonlijkheidskenmerken, waarbij een aantal Big Five kenmerken ook op een lager niveau zaten in Parkstad Limburg in groep 8, maar waarbij dit verschil ook verdwenen was in VO3. In de regio Sittard-Geleen (SG) zijn beide concepten in VO3 relatief het laagst, maar met dus een zeer beperkte achterstand op de andere twee regio’s.
Referenties
Marsh, H. W., & Martin, A. J. (2011). Academic selfâconcept and academic achievement: Relations and causal ordering. British Journal of Educational Psychology, 81(1), 59-77.
Van Loon, M., de Bruin, A., Leppink, J., & Roebers, C. (2017). Why are children overconfident? Developmental differences in the implementation of accessibility cues when judging concept learning. Journal of Experimental Child psychology, 158, 77-94.
Steinmayr, R. Weidinger, A. F., Schwinger, M. and Spinath, B. (2019). The Importance of Students’ Motivation for Their Academic Achievement – Replicating and Extending Previous Findings. Front. Psychol. 10. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01730