Limburg in cijfers

Bekostiging gewichtenleerlingen

Lees hier de hele notitie: bekostiging gewichtenleerlingen: verschillen naar regio en alternatieven



Bekijk meer Limburg in Cijfers

Limburgs Onderwijs in de kijker
Cross-overs in Onderwijsonderzoek

Waarom Samenwerking Onderwijsonderzoek en Onderwijspraktijk door Trudie Schils

Klik hier voor het filmpje


De Limburgse scholen

zijn op zoek naar een ander onderwijsaanbod waarbij meer aandacht is voor de talenten en interesses van het individueel kind in de leeftijd van tien tot veertien jaar.


Lees hier het hele artikel


De Educatieve Agenda Limburg presenteert zich op het VELON congres 2018

Op 12 en 13 maart verzamelden ruim 500 lerarenopleiders zich in Roermond voor het jaarlijkse VELON-congres. De Educatieve Agenda Limburg was de gastvrouw van deze congreseditie. Rondom het thema Cross-overs in werk en opleiding van leraren verzorgden opleiders, leraren en onderzoekerseen inspirerend programma met vier keynotes en 90 bijdragen. Tijdens verschillende innovatieve traktaties werden ook de mooie ontwikkelingen in Limburg voor het voetlicht gebracht!

Lees hier het hele artikel

KLIK HIER voor een foto impressie van het congres!


Artikel in de Limburger naar aanleiding van studie Lex Borghans, Ron Diris en Trudie Schils en actie vanuit stuurgroep Educatieve Agenda Limburg

De subsidieregeling voor kinderen met een achterstand is ongunstig voor Limburg. Dat moet anders, zeggen onderzoekers van de Universiteit Maastricht.

Lees hier het hele artikel Scholen lopen miljoenen mis


Leerlab stevigheid & beweging op Nieuwe Thermen - micro project externe leerlabs

De tweedejaars leerlingen van Nieuwe Thermen volgen op dit moment het derde thema Mens in beweging.

In het kader van dit thema hebben de leerlingen een extern leerlab, verzorgd door Regtop Fysiotherapie. Deze praktijk, gelegen in hartje Heerlen, is van meneer Regtop, vader van tweedejaars leerling Mijntje.

Docent Natuur & Technologie Jill Vermeesch: “Tijdens de lessen besteden we aandacht aan het menselijk lichaam, waarbij ook uitgelegd wordt wat het belang is van een goede lichaamshouding. Tijdens het extern leerlab zien en ervaren de leerlingen ook daadwerkelijk dit belang. Een expert uit de praktijk is als geen ander in staat om onze leerlingen te raken en te prikkelen.”

Meneer Regtop is blij dat hij zijn kennis en expertise kan overdagen op de leerlingen van Nieuwe Thermen: “Na dit extern leerlab weten leerlingen wat een goede houding is, hoe ze het beste kunnen tillen en wat RSI is. Maar ze komen ook met de werkzaamheden van de fysiotherapeut in aanraking en ontdekken op deze manier waar hun interesses liggen.”

Zelf een bijdrage schrijven? De Educatieve Agenda Limburg is ook een platform waar docenten, onderzoekers en ouders stukken met elkaar delen.