Drie punten die ik duidelijker in het advies zou willen zien: verlichting van de examendruk, het belang van goede leraren en een richtlijn over de ure…
“Als we vandaag onderwijzen zoals gisteren beroven we onze kinderen van morgen” Het is een bekende uitspraak van John Dewey die hij zo’n tachtig jaar…
Ik heb 2 keer leiding mogen geven aan grote veranderprocessen op onze school voor Voortgezet Onderwijs, het Sint-Janscollege. Nu werk ik aan de 3e gr…
Vorm en inhoud van het onderwijs Technologische mogelijkheden Context en organisatie
Toekomstbestendigheid is een van de speerpunten van het huidige onderwijsbeleid. Maar wat is dat precies, toekomstbestendig onderwijs? Moeten we kinde…
Het conceptadvies voor het onderwijs in Nederland in 2032 is beschikbaar. Een boeiende analyse, een imposante berg data, waaruit de leden van het Plat…
Al 25 jaar hoor en zie ik dat we in het onderwijs aandacht willen hebben voor het kind als kind, met de brede ontwikkeling die daarbij hoort.
De commissie onder voorzitterschap van Paul Schnabel heeft interessante vergezichten aan het papier toevertrouwd in Onderwijs 2032. Uiteraard is er bi…
Creativiteit en Nieuwsgierigheid zal zich niet moeten beperken tot de leerlingen. Ook bij leerkrachten zelf is hier nog een wereld te winnen!
Veel VO-scholen zetten in op digitale oefenprogramma’s om te zorgen dat leerlingen voldoen aan de referentieniveaus voor taal en rekenen/wiskunde. Omd…