In dit artikel analyseren we de relatie tussen sociaal-emotionele vaardigheden en voortijdig schoolverlaten (VSV). In eerdere analyses hebben we bekek…
Er wordt vaak gedacht dat onderwijsprestaties op de basisschool van jongens en meisjes sterk verschillen. Jongens zouden beter zijn in rekenen en meis…
In dit korte artikel analyseren we hoe bepaalde sociaal-emotionele vaardigheden zich ontwikkelen voor leerlingen in het PO en VO in Limburg, en hoe de…
In dit korte artikel kijken we naar verschillen in persoonlijkheidskenmerken, tussen groepen en door de schoolloopbaan heen. Van persoonlijkheidskenme…
De laatste tijd is er veel aandacht voor nieuwe vaardigheden die aan belang toe zouden nemen: “Soft skills”, “21-eeuwse vaardigheden” “niet-cognitieve…
Laatst gaf Trudie Schils een presentatie op een bijeenkomst van het Ministerie van OCW over de overgang van de basisschool naar de middelbare school. …
Net als in de eerdere analyses kijken we apart naar afstroom van degenen met een vwo-advies en afstroom van degenen met een havo-advies. Daarnaast kij…
Van alle leerlingen die aan het einde van groep 8 een schooladvies krijgen, ontvangt ongeveer 20% een samengesteld advies. Dit komt met name vaak voor…
Hoewel het ontvangen van het schooladvies een bepalend moment is in de schoolcarrière van leerlingen, is het geen definitief oordeel. Veel leerlingen …
In dit traject werken we samen met vier scholen voor voortgezet onderwijs in onze regio. We hopen samen met hen te zorgen voor een minder bruuske land…